Welkom bij
De Lambrekvrienden

Historie
Lambrekvrienden Header

HISTORIE

Jaar Thema

_________________________________________________________________________________________

 1983. Een schon taofel volk

De Brabander is zanglustig, dat kun je best zeggen. Wanneer ze bij elkaar zijn voor een of andere feestelijke gelegenheid duurt het niet lang of de feestliederen komen los. Dan komen de voordrachten, waar het hele gezelschap luidkeels de refreinen meezingt. De Lambrekvrienden, die dit jaar voor de eerste keer meedoen, laten een gezin in de Kempen zien in de jaren 1920, die ondanks hun harde werken en armoede veel plezier maken. Iedereen is welkom en natuurlijk gaat het huishouden gewoon door.

_________________________________________________________________________________________

 1984. De Tempeliers op kasteel Eymerick

Omstreeks 1300 werd het kasteel van Heeze in bezit genomen door de Tempeliers, roofridders die niets en niemand ontzagen. Hun rooftochten namen zulke vormen aan dat in 1307 de koning van Frankrijk besloot er een eind aan te maken. Onverwachts viel hij de Tempeliers op het kasteel Eymerick aan.
Ondanks folteringen van de ridders zijn de geroofde schatten nooit gevonden.

_________________________________________________________________________________________

1985. Zeven ondeugden zeven deugden

Aangetrokken door talloze dwaallichtjes maken Tijl en Nele een wandeling door de duinen bij Veere, waar Tijl torenwachter is. Op aandringen van Nele smeren zij zich in met toverzalf en krijgen dan een visioen. Een reuzehand slingert hen de lucht in. Uiteindelijk beseffen zij dat ondanks bloed en tranen, Noord- en Zuid-Nederland door een gordel van vriendschap zullen worden verenigd. Daarvoor zullen eerst de zeven hoofdzonden, door vuur gelouterd, in zeven deugden veranderen. Zo wordt hovaardij - edele fierheid; gierigheid wordt zuinigheid; gramschap wordt levendigheid; onkuisheid wordt liefde; nijd wordt wedijver; traagheid wordt dromerij van dichters en gulzigheid wordt eetlust.

_________________________________________________________________________________________

1986. Het Passiespel

De belangrijkste feestdag van het Christendom is Pasen. In verschillende plaatsen wordt dit gevierd door het opvoeren van het Passiespel. In Tegelen bestaat deze traditie nog steeds.
De Lambrekvrienden tonen u enkele delen uit zo'n Passiespel:
* de kruisweg;
* de kruisiging van Jezus op de berg Golgota, ook wel de schedelplaats genoemd;
* en tenslotte Jezus herrijzenis.

_________________________________________________________________________________________

1987. De toren van Babel (Brueghel)

De gehele bevolking op aarde was één van taal en één van spraak. In Babelonië zeiden ze tegen elkaar: laten wij ons een stad bouwen met een toren, waarvan de spits ten hemel reikt. De Heer daalde neer om de toren te aanschouwen, waaraan de mensen werkten. En de Heer zei: het is één volk met één taal, nu zal hun niets meer onuitvoerbaar lijken wat zij denken te ondernemen. Laat mij hun taal verwarren, zodat zij elkaar niet kunnen verstaan...".
De toren werd niet afgebouwd.
Als symbool van menselijke hoogmoed heeft Pieter Brueghel bovenstaand bijbelverhaal tot thema in een tweetal schilderijen gekozen. De Lambrekvrienden tonen u enkele fragmenten van het schilderij dat in 1563 is geschilderd en nu in het kunsthistorisch museum van Wenen hangt.
U ziet koning Nimrad met zijn hovelingen, die tussen de bouwers doorgaan, terwijl de bouwmeester de bijzonderheden aan de vorst uitlegt. De toren wordt op een rots gebouwd en bevindt zich nog in het beginstadium. Er is nog geen spraakverwarring.

_________________________________________________________________________________________


1988. De kikkers willen een koning

Fabel: de kikkers willen een koning
Moraal: het is gevaarlijk om de spot te drijven met dingen die een raadsel blijven

De kikkers bij de sloot leefden er maar zo'n beetje op los. Het was een vrijgevochten bende. Toch beviel dit leventje hen op den duur niet meer.
Een wat geregelder bestaan zou misschien toch wel prettiger zijn. Maar een koning, die het gezag zou kunnen handhaven, hadden ze niet. Ten einde raad vroegen zij aan de oppergod Jupijn om hen alstublieft een koning te sturen om orde op zaken te stellen, want zo kon het niet langer. Maar Jupijn had geen koning voor de kikkers. Hij liet daarom zijn scepter, een mooie houten staf, uit de hemel vallen met de gedachte dat dit voor de kikkers niet alleen een teken van koninklijke, maar zelfs van goddelijke waardigheid zou zijn. De kikkers vonden het maar een onbenullig stuk hout en al rap sprongen en dansten zij erop.
De oppergod vond dit een grote belediging. "Hebben de kikkers dan helemaal geen eerbied voor hogere dingen en die willen nog wel een koning hebben! Wel, ze zullen een koning krijgen."
Een later kroop er een grote, zwarte vraatzuchtige slang door het gras. De straf die de kikkers voor hun spotternij te wachten stond was inderdaad niet mals: vóór de dag voorbij was, had de slang alle kikkers opgegeten.

De raadselachtigheid van ziekte en kwalen, die vroeger vaak door een kwakzalver werd beheerst, wordt aan de kaak gesteld door wellustige en spotzuchtige stamgasten van een herberg, maar het lijkt gevaarlijk te zijn om de spot te drijven met dingen die een raadsel blijven.

_________________________________________________________________________________________

1989. Mariken van Nieumeghen

De Lambrekvrienden laten "Mariken van Nieumeghen" zien; een meesterwerk van de middel-nederlandse toneelschrijfkunst. Het stuk kreeg vorm tussen 1485 en 1510. Het was een tijd waarin het geloof in hekserij en toverij enorm toenam. mariken is een heks, zij gaat een verbond aan met de duivel. Déze heks echter wordt niet verband, maar bekeert zich uiteindelijk.

Mariken woont bij haar oom de pastoor Gijsbrecht, bij Nijmegen. Als ze boodschappen gaat doen in de stad en het erg laat wordt, probeert ze onderdak te krijgen bij haar tante die haar echter wegstuurt. Wanhopig zit Mariken langs de weg en wenst dat iemand haar komt helpen: "God of de duivel".
In tafereel 1 zien we de duivel "Moenen", veromd als gentleman, zich voorstellen aan Mariken. Hij belooft haar mee te nemen en de "zeven vrije kunsten" te leren, op voorwaarde dat ze haar naam verandert in Emmeken én geen kruisteken zal maken.
In tafereel 2 zien we Emmeken en Moenen een losbandig leven lijden in een herberg te Antwerpen. Zeven jaren duurt dat. Dan krijgt ze spijt van heimwee. Ze wil terug naar Nijmegen.
In tafereel 3 ziet ze een wagenspel op de Grote Markt waarin God als rechter optreedt. Masscheroen als advocaat van de duivel en en Maria als voorspreekster en advocaat van de mensen. Voordat Mariken echt berouw kan tonen, neemt Moenen, de duivel, haar hoog mee de lucht in en laat haar vallen. Dat gebeurt in tafereel 4. Haar oom Gijsbrecht bezweert de duivel met zijn brevier. Door tussenkomst van velen probeert Mariken vergiffenis te krijgen en uiteindelijk geeft de paus haar drie ringen om haar lijf.
In tafereel 5 zien we Mariken bij een klooster boete doen, todat na jaren de ringen afvallen en haar zonden zijn vergeven.

_________________________________________________________________________________________

1990. Het leven en werken van de kabouters

De Lambrekvrienden laten u een kijkje nemen in de wereld der kabouters. Mogelijk hebt u het gezegde "de kabouters hebben hun werk weer eens niet gedaan", wel eens gehoord. Dat betekende dat er nog werk te doen was, zoals bijv. de vuile vaat die nog op het aanrecht stond, de nog te stoppen sokken of de nog te poetsen schoenen; dat alles moest nog gedaan worden.

Op de wagen ziet u hoe de kabouters in en met de natuur leven, terwijl rond de wagen spelenderwijs allerlei werkjes door hen opgeknapt worden. Wie zou zich zulke vrolijke, ijverige en gezellige hulpjes in deze moderne tijd niet wensen?

_________________________________________________________________________________________


1991. Louis Pasteur: doorbraak in de hygiëne

Tot 1900 kwamen er in Europa, en Nederland vormde hierop geen uitzondering, vele besmettelijke ziekten voor. De cholera, pokken, difterie, t.b.c. en hondsdolheid maakten soms in zeer korte tijd duizenden slachtoffers. Zo stierf bijv. in Nederland één op de vijf baby's al bij de geboorte en meer dan een kwart haalde het vijfde levensjaar niet eens. De geneeskunde stond vergeleken met nu, op een zeer laag peil. Met de hygiëne was het tot die tijd bedroevend gesteld: vervuild drinkwater, slechte huisvesting, open riolen en onwetendheid bij de mensen om slechts enkele factoren te noemen, zorgen bij tijd en wijle voor het uitbreken van besmettelijke ziekten, die vooral in de steden maar ook op het platteland veel slachtoffers maakten. Het was de Franse chemicus Louis Pastuer, een der grootste onderzoekers der 19e eeuw, die methoden ontdekten ter bestrijding van infectieziekten. Hij ontdekte dat veel ziekten door bacteriën werden veroorzaakt. De slechte hygiëne was een prima "voedingsbodem" voor deze bacteriën. Pasteur slaagde er onder meer in een vaccin te bereiden dat hij toepaste bij de mens, nadat hij het eerst door middel van proeven op levende dieren had getest. De Duitse bacterioloog R. Koch ontdekte in die tijd de tuberkel- en cholerabacil. Het was door de ontdekingen van Pasteur en Koch duidelijk geworden dat, wilde men de besmettelijke ziekten met succes kunnen estrijden, de mensen gewezen moesten worden op het grote belang van een hygiënische levenswijze. Een direct gevolg van hun ontdekkingen was dat ook de overheid zich ging bemoeien met de kwaliteit van het drinkwater, de huisvesting, het rioleringssysteem en de voorlichting aan de mensen over de noodzaak van een goede voeding en een hygiënische levenswijze. Het resultaat liet niet lang op zich wachten: een spectaculaire daling van het sterftecijfer, vooral bij baby's, maar ook bij kinderen en volwassenen. Terecht kan men zeggen dat Pasteur voor een doorbraak in de hygiëne gezorgd heeft.

_________________________________________________________________________________________

1992. De reis van Sent Brandane (ALGEMEEN WINNAAR)

Tijdens het lezen van een oud boek ergert de Ierse abt Brandane zich aan hetgeen dar allemaal in beweerd wordt en geschreven staat over de wonderen der schepping. Wie kan immers geloven dat er onder onze wereld nog een andere bestaat? Of dat er vissen bestaan met een eiland op hun rug, of dat er drie hemels zouden bestaan? Verontwaardigd werpt de abt het boek in het vuur, maar een engel verschijnt hem en draagt hem op om als straf de wereld rond te reizen, met eigen ogen Gods wonderen te aanschouwen en het verbrande boek opnieuw samen te stellen. Met 80 monniken steekt de abt van wal om negen jaar lang de wonderlijkste avonturen mee te maken: zo komt hij o.a. voor de poorten der hel en wordt hij door een draak belaagd. Uiteindelijk heeft de abt het boek voltooid, hij keert huiswaarts en sterft als een heilig man. Centraal in het verhaal staat de zoektocht naar een paradijs op aarde. De tekst van dit oude Ierse zeereisverhaal dateert uit de 12de eeuw en is waarschijnlijk een middelnederlandse vertaling geweest van een frankisch dichtwerk. Het verhaal is in een Brabantse redactie bewaard in een handschrift dat omstreeks 1410 in Brussel is vervaardigd. De Lambrekvrienden proberen net zoals de Ierse zeelui destijds, het verhaal zo indrukwekkend mogelijk over te laten komen. In een paar scenes brengen zij voor u enkele avonturen in beeld die Sente Brandane met zijn monniken beleefde.

_________________________________________________________________________________________

1993. De bruiloft van Karel de Stoute en Margaretha van York

Bourgondië stond in de middeleeuwen al bekend om zijn uitbundige pracht en praal; deze kwam vooral tot uiting in de kleding, het eten en drinken, en het hele gebeuren daaromheen.
De bruiloft van Karel de Stoute met Margaretha van York, welke overigens een politieke achtergrond had, is er een goed en treffend voorbeeld van. Mogelijk omdat hij de koningskroon net aan zijn neus voorbij had zien gaan, deed hij er alles aan om maar gezien te worden en om maar het onderwerp van de gesprekken te zijn.
Door zich te omgeven met veel pracht en praal, kwam het contrast tussen hem en zijn onderdanen nog beter tot uiting en dat was ook zijn bedoeling. Zo liet hij in de vijver van de feestzaal een walvis zwemmen en liet hij zich boven op een reusachtige pastei fêteren. Op het bruiloftsfeest waren vanzelfsprekend de verschillende gewesten vertegenwoordigd. En om het vertrouwen van het volk (u allen) te winnen werden (worden) muntstukken in het rond gestrooid.

_________________________________________________________________________________________

1994. De Duivelsberg te Riethoven

Bij de duivelsberg is een ven gelegen.
Niets lijkt vreemd.
Alles lijkt normaal.
Kortom, een plek om tot rust te komen.
Slechts de ongelovige dorpsbewoners kennen het afschrikwekkende mysterie achter de duivelsberg en zijn omgeving.
Zij drinken uit het ven en wat er dan gebeurt is met geen woorden te beschrijven, slechts zien doet geloven .....

_________________________________________________________________________________________

1995. Femme Fatale

Omdat de vrouw eind 19e eeuw genoeg had van de voorname positie van de man, nam ze zelf de TOUWTJES IN HANDEN.
Als Femme Fatale lokt ze, zoals de spin 'de zwarte weduwe', mannen in haar figuurlijk web. Haar aantrekkingskracht is voor de man een mysterie, welke hij niet kan weerstaan. Ondanks dat de man na het liefdesspel willoos in haar web verstrikt raakt, blijft hij haar vereren.

Hoe schoonheid kan bedriegen.......

_________________________________________________________________________________________

1996. De reis van de meter

Een duim, een el, een voet? Het was maar afwachten hoeveel stof op de markt werd afgemeten, want standaardmaten waren er vóór Napoleon niet. Om misverstanden uit de wereld te helpen hebben geleerden een standaardmaat ontwikkeld: de meter. Daarvoor werd de afstand van Duinkerken, over Parijs, naar Barcelona gebruikt. Over het landschap heen werd een hele keten van driehoeken uitgemeten. Niet de snelste manier om een maat vast te stellen, deze 'lange reis' van de meter.

_________________________________________________________________________________________

1997. De appel der verleiding

In den beginne was er het paradijs: Adam en Eva en de verleidelijke appel. Daarna lijkt het of iedereen geniet, maar dat is schone schijn. In een doorschijnende bol zit een paar in begeerte gevangen. Men kan de verleiding niet weerstaan: de appel is aangevreten!
Jeroen Bosch houdt zijn tijdgenoten een spiegel voor waarmee de ware aard te zien is. Achter de spiegel komt de hel als onvermijdelijk gevolg van de wellust. Een boommens kijkt achterom en ziet met melancholie het verval van zijn eigen lichaam. Muziekinstrumenten (symbool voor losbandigheid) worden in de hel gebruikt als folterwerktuigen. De appel is een verrot kroosje geworden.

_________________________________________________________________________________________

1998. Van Maerlants wereld: werkelijkheid of fantasie

Als een van de eersten schreef Van Maerlant voor zijn eigen volk: in het Dietsch. In 13 boeken beschreef de geleerde Van Maerlant in de 12e eeuw de rangorde in de natuur. Wijze lessen en verstrooiende verhalen, recepten en fraaie woorden. Zijn informatie haalde hij uit Latijnse en Griekse geschriften, en verhalen van zeelui en reizigers.
Van Maerlant zegt zelf over zijn boeken het volgende:
"Ik heb alles neergeschreven wat ik in betrouwbare geschriften kon vinden over wonderbaarlijke dieren en volkeren. Maar of u mij gelooft interesseert mij niet. Ik twijfel er niet aan dat wat ik zeg de zuivere waarheid is, precies zoals ik die beschreven vond".

_________________________________________________________________________________________

1999. De strijd van Winter en Zomer

Welke jaargetijde draagt het meest bij aan de liefde, de zomer of de winter?
Die vraag speelde al eeuwen geleden in het Abele Spel 'Vanden Winter ende vanden Somer'. Zomer en winter strijden om de sympathie van Venus, de Godin van de Liefde.
Maar wat begint als een twistgesprek, eindigt in een felle strijd waar geen einde aan lijkt te komen. Totdat Venus zelf tussenbeide komt......

_________________________________________________________________________________________

2000. Apocalypsis: Ende der tyt

Regelmatig is in het verleden aangekondigd dat de wereld zal vergaan. Zeker op jaartallen als 500 en bij millennia. Zo wordt ook in 1500 de Apocalypsis voorspeld. Predikers geven aan, dat het moment op exact 1500 daar zal zijn. De tijd lijkt steeds sneller richting einde te gaan. Angst, armoede en kou houden het volk in hun greep. Met het tikken van de klok nadert het uur u.
Wat zal er gaan gebeuren: hebben de predikers gelijk, of valt het mee?

_________________________________________________________________________________________

2001. Het laatste avondmaal

Informatie is vaak een gekleurde versie van de werkelijkheid. Zeker over gebeurtenissen uit het verre verleden.
Zoals het Laatste Avondmaal. Eeuwenlang horen mensen daarover in de kerk. Al eeuwenlang zien we er afbeeldingen van. En toch weten alleen God en de engelen de juiste toedracht.

_________________________________________________________________________________________

2002. Antwerpen, stad van rijkdom?

Dankzij visvangst en handel via zee is de Brabantse stad Antwerpen in de zestiende eeuw een welvarende stad geworden.
De zeelui keren terug van lange en gevaarlijke reizen en ontvangen hun gage. In korte tijd verbrassen zij hun geld aan drank, gokken en vrouwen. Zolang ze veel geld uitgeven, worden zij als koningen behandeld. Als het geld op is, dan is ook de keerzijde van de medaille te zien.
De schilder Brueghel laat zien hoe hij de rijkdom van Antwerpen ervaart.

_________________________________________________________________________________________


2003. Schrijven is voor het lichaam een beproeving (ALGEMEEN WINNAAR)

Handschriften maken is monnikenwerk. Elke letter, elke versiering moet met de hand worden aangebracht. Het eentonige werk in een slechte houding was een zware beproeving.

_________________________________________________________________________________________

2004. De bende van Bakelandt

Eind 18e en begin 19e eeuw was in Brabant de bende van Bakelandt actief. Deze roversbende stond onder leiding van Ludovicus Bakelandt. De groep hield zich schuil in het Vrijbos bij Houthulst, van waaruit de gewelddadige overvallen plaatsvonden. Het was een ruwe, militair georganiseerde bende, vol intimidatie en geweld.
Desondanks werden zij destijds, maar soms ook nu nog, beschreven en bezongen. Sommige criminele groepen in onze tijd hebben duidelijke overeenkomsten met Bakelandts bende.

_________________________________________________________________________________________

2005. Verovering van Antwerpen door Hertog van Parma

Tijdens de Tachtigjarige oorlog wordt in 1585, na een belegering van meer dan één jaar, Antwerpen veroverd op de Nederlanden door de Spaanse troepen onder leiding van de Hertog van Parma. Tien dagen na de overgave trekt de hertog Antwerpen binnen en wordt door de Spaanse soldaten de overwinning op uitbundige wijze gevierd. Niet de minste van Parma's prestaties was dat hij een traditie vestigde van 'beschaafde oorlogsvoering'. Hij ad de vaste gewoonte m zowel zijn gevangenen als de bevolking van onderworpen steden zeer clement en terughoudend te behandelen. De Spaanse troepen stonden bekend om hun uitzonderlijke discipline en 'ordelijkheid'.

_________________________________________________________________________________________


2006. Industriële revolutie in kolenwinning

Oorspronkelijk gebeurde de steenkolenwinning op primitieve, arbeidsintensieve en langzame wijze. Tijdens de industriële revolutie werden nieuwe technieken ontwikkeld om de kolen sneller te kunnen winnen. Door de creativiteit, vindingrijkheid en fantasie van diverse uitvinders en wetenschappers konden nieuwe en snelle machines in de kolenmijnen worden ingezet. De eigenaren van de kolenmijnen behaalden hierdoor enorme winsten, maar het hoge productietempo ging ten kosten van het werkvolk. Het werk was eentonig en afstompend.

_________________________________________________________________________________________

2007. Volksvermakelijkheden (ALGEMEEN WINNAAR)

De Lambrekvrienden tonen volksvermakelijkheden uit het Brabantse verleden. U ziet een bonte stoet van kunstenmakers, acrobaten en toneelspelers, attracties en attributen. U wordt vermaakt en u ziet vermaak, u komt ogen tekort, u ziet fantastische ..... kortom, vermaakt u zich!

_________________________________________________________________________________________

2008. Tuin der Lusten

De Lambrekvrienden tonen het 3-luik van Jeroen Bosch en dan vooral het daarin prominent aanwezige water als bron van leven, de lust en de dood. Jeroen Bosch en zijn tijdgenoten dachten dat toen de mens na de schepping eenmaal verbannen werd uit het Hof van Eden en zich overgaf aan zijn lusten, hij hiervoor gestraft zou worden in de hel!
_________________________________________________________________________________________

2009. Het Tornooy (Middeleeuwen)

De Lambrekvrienden tonen u een (ridder)tornooy, in de vorm van een heus gevecht en de hele entourage rondom het tornooy. In Brabant zijn vele (internationale) tornooyen gespeeld en onze geliefde Hertog Jan I van Brabant (1254-1294) was een zeer fanatieke en zeer succesvolle deelnemer aan deze gewelddadige elitesport. De sport was zeer populair en de ridders en dus ook Hertog Jan I waren sterren.

_________________________________________________________________________________________

2010. Mico Roomijsfabriek

IJsco's van Mico... alle kinderen zijn er dol op ! Werken in deze ijsfabriek, dat wil iedereen wel ! Alsof een kinderboek tot leven komt. Is het ijs van Mico daarom lekkerder dan ander ijs ?

_________________________________________________________________________________________


2011. "De Hellewagen"

200 jaar geleden boezemde een huiveringwekkende en vreemde verschijning Brabant vele momenten van angst in. De Hellewagen - een onheispellende luchtgeest - raasde rond middernacht hevig brandend over de toppen van de dennenbomen, diep in de bossen waar rovers en andere misdadigers werden opgehangen. Als de Hellewagen - gehuld in vlammen en voorzien van vurige paarden, mysterieuze koetsier en fel brandende lantaarns - door de lucht snelde, was het kwaad niet ver. Kinderen werd verteld dat ze door de Hellewagen zouden worden meegenomen als ze niet zouden luisteren. Een angstaanjagend en oorverdovend lawaai wan opzwepende wind, rammelende kettingen en allesvernietigende vlammen haalde het hele Brabantse gewest uit de diepe slaap, wachtend op wat komen zou...

_________________________________________________________________________________________

2012. Weverij De Ploeg Bergeijk (ALGEMEEN WINNAAR)

Kom socialisten trek ten strijde; Kom socialisten 't is genoeg; Onze strijd is niet langer te vermijden; Wij stichten nu ons meesterwerk De Ploeg.

De Coöperatieve Productie- en Verbruikersvereniging "De Ploeg" werd opgericht in 1923, oorspronkelijk als landbouwcoöperatie. Deze Coöperatie is geïnspireerd door socialistische, maar ook door sociaalanarchistische idealen. De Kerngedachte binnen deze stroming is het collectief, een perfecte metafoor voor Weverij De Ploeg. Door gezamelijke inspanning ontstaat er eenheid en patroon. Draden worden stoffen, individuen worden een hechte ploeg opgaand in het geheel.

De fabiek van Weverij de Ploeg in Bergeijk is een waar meesterwerk - ontworpen door de architect Gerrit Rietveld - en in 1958 in gebruik genomen. Het werk van deze beroemde ontwerper schonk licht, ruimte en lucht aan het Brabantse dorp.

_________________________________________________________________________________________

 2013. De Bourgondische School

Aan het einde van de middeleeuwen stonden ze op; de componisten van de Bourgondische School. Met hun muzikale vernieuwing van de polyfonische muziek zetten ze de traditionele muziekscene op zijn kop. Op tournee door Europa brachten ze het masaal toegestroomde publiek in extase en stuurden ze dynamische notenbalken de wereld in. Van hertogdom tot kerk, iedereen wilde deze nieuwe stroming beleven. Deze zomer zijn ze hier en zullen ze Heeze op haar grondvesten laten schudden. Ze nemen je mee naar de oorsprong van de moderne muziek en laten je ervaren wat zij teweeg hebben gebracht in de wereld van de populaire polyfonische muziek. De DJ's van toen........Hoezo Middeleeuws ?!

_________________________________________________________________________________________

LBV Twitter
@Lambrekvrienden
Laden...
Verjaardagen
07 december
Louis Vinck

09 december
Franco Buissink